Projekt: Prilagoditve vozil

Projekt PRILAGODITVE VOZIL – ŠIRJENJE ZNANJA MED UPORABNIKI je nastal pod okriljem Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti v letih 2023 in 2024. Izvajali smo ga strokovnjaki Univerzitetnega rehabilitacijskega inštituta Republike Slovenije Soča.

Namen projekta je bil širiti znanje o možnih prilagoditvah vozil ter možnostih njihove pridobitve med uporabniki v Republiki Sloveniji. Že vrsto let v URI Soča deluje Ambulanta za voznike s posebnimi potrebami, ki je pooblaščena za izvajanje pregledov pri voznikih, ki potrebujejo za vožnjo avtomobila prilagoditve. Leta 2014 se je tej ambulanti pridružila Ambulanta za prilagoditve vozil, v okviru katere strokovni tim URI Soča pripravlja načrte za prilagoditve vozil. 

Vožnja avtomobila oziroma vožnja v avtomobilu izboljša dostopnost in omogoča neodvisno življenje.

Ocenjevanje sposobnosti za vožnjo se razlikuje od izpita za pridobitev vozniškega dovoljenja. Namenjeno je ugotavljanju vaših sposobnosti za vožnjo po poškodbi ali bolezni, ki je spremenila vaše funkcioniranje. Ocenjevanje sposobnosti za vožnjo pri osebah z zmanjšanimi zmožnostmi na področju gibanja se izvaja na tri različne načine:

  • pregledi voznikov kandidatov: namenjeni so tistim, ki vozniškega dovoljenja še niso pridobili, si ga pa želijo. Voznik kandidat ima posledice bolezni ali poškodbe, zaradi katerih za vožnjo vozila potrebuje prilagoditve vozila.
  • pregledi za podaljšanje vozniškega dovoljenja so namenjeni voznik, ki vozijo prilagojeno vozilo in jim je vozniško dovoljenje poteklo. Izvajajo se tudi pri voznikih, ki imajo tako bolezen, ki napreduje in pričakujemo, da bodo sčasoma za vožnjo potrebovali prilagoditve vozila.
  • kontrolni pregledi voznikov so namenjeni voznikom, ki so se poškodovali ali zboleli po pridobitvi vozniškega dovoljenja, posledice poškodbe ali bolezni pa so tako hude, da bodo potrebovali prilagoditev vozila.

Vse tri vrste pregledov se v Ambulanti za voznike s posebni potrebami v URI Soča izvajajo na napotnico. Napotnico izda izbrani osebni zdravnik ali zdravnik specialist. Izdana napotnica naj vsebuje podatek o vrsti zdravstvene storitve (VZS 2533 P ali K Obravnava voznikov s posebnimi potrebami). 

Za pregled se naročite na telefonski številki 01 4758 162 v času uradnih ur ali po e-pošti rehabilitacijski.inzeniring@ir-rs.si.

Na omenjenih kontaktih dobite tudi celovite informacije o naročanju in potrebnih postopkih.

Kaj pričakovati?

Za ocenjevanje sposobnosti za vožnjo si rezervirajte zadosti časa. Enostavni pregled bo zahteval vsaj 50 minut. Če je potrebna razširitev pa tudi 2 do 3 ure. Morda boste morali priti tudi večkrat. Želimo vam omogočiti, da vse potrebne postopke opravite brez naglice in v miru.

Osnovni pregled vsebuje:

  • pregled vaše zdravstvene dokumentacije. Izbranega osebnega zdravnika boste zato morali prositi, da vaš zdravstveni karton pravočasno pošlje v ambulanto, da jo bo zdravnik lahko pregledal ob pregledu.
  • pogovor pri zdravniku, ki vas bo povprašal o vaših zdravstvenih težavah in izkušnjah z vožnjo avtomobila. Pogovorili se boste tudi o vaših pričakovanjih glede vožnje avtomobila. Na pregled ne pozabite prinesti slušnega parata, če ga uporabljate.
  • pregled pri zdravniku, ki bo preveril vašo gibljivost in sposobnost premikanja, vid, sluh in po potrebi druge organske sisteme.
  • osnovno oceno vida, potrebno za vožnjo avtomobila, z aparaturo. Za ta pregled morate imeti s sabo tudi očala, če jih potrebujete.
  • testiranje s simulatorjem vožnje, kjer bodo preverjali vaše osnovne sposobnosti vožnje avtomobila (na primer testiranje moči vrtenja volana) in reakcijske čase.

Osnovni pregled se po potrebi lahko razširi s:

  • testiranjem pri psihologu, če zdravnik ugotovi določene okvare na področju kognitivnih funkcij,
  • preizkusno vožnjo z inštruktorjem vožnje,
  • pregledom pri drugem specialistu (na primer pri nevrologu zaradi zdravljenja epilepsije, oftalmologu zaradi obširnejših težav z vidom).

Ocenjevalci bodo pripravil poročila, ki jih bo zdravnik specialist medicine dela prometa in športa povzel v svojem izvidu in glede na ugotovitve izdal zdravniško spričevalo. Z zdravniškim spričevalom nato na upravni enoti zahtevate izdajo vozniškega dovoljenja oziroma kot voznik kandidat nadaljujete s postopki za pridobivanje vozniškega dovoljenja.
 

Prilagoditve vozil, ki jih potrebujete, morajo biti dobro načrtovane. Prilagojene morajo biti vašim potrebam in zagotoviti varno vožnjo.

 

 

Kakšne prilagoditve vozila potrebujem?

Za nasvet se lahko obrnete na Ambulanto za prilagoditve vozil URI Soča ali na izvajalce prilagoditev v Sloveniji.

Ko zaradi posledic poškodbe ali bolezni ne morete voziti avtomobila na običajni način, potrebujete prilagoditve vozila. Prilagoditve so lahko potrebne za upravljanje vozila ali pa za vstopanje v avtomobil iz njega in sedenje v avtomobilu. V primeru, da potrebujete prilagoditve vozila za upravljanje avtomobila, morate po slovenski zakonodaji opraviti pregled pri zdravniku specialistu medicine dela, prometa in športa v Ambulanti Za voznike s posebnimi potrebami v URI Soča. Več o postopku si preberite v poglavjih ocenjevanje sposobnosti za vožnjo. 

Ko zaradi posledic poškodbe ali bolezni ne zmorete več vstopati v avtomobil ali v avtomobilu sedeti na običajnem avtomobilskem sedežu potrebujete prilagoditev vozila za sopotnika. Prve informacije glede potrebnih prilagoditev boste morda dobili že ob rehabilitaciji v URI Soča, če je bila ta potrebna. 

Kako poteka postopek prilagoditve vozila?

Prvi korak pri prilagajanju avtomobila je razmislek o težavah, ki jih imate pri uporabi vozila. Ali kot voznik ali kot sopotnik ali kot oboje. Razmisleku o težavah običajno sledi že razmišljanje o možnih rešitvah. Na žalost vseh rešitev ni možno uporabiti v vseh avtomobilih, zato izbira rešitve s seboj prinaša tudi odločitev o vrsti avtomobila, ki jo boste potrebovali. Za voznike avtomobila je najpogostejša prilagoditev samodejni menjalnik. Slednjega v starejša vozila ni moč vgrajevati, poleg tega samodejnega menjalnika nimajo na voljo vsi modeli vozil. Torej je smiselno, da imate ideje že preden kupite vozilo.

Republika Slovenija od leta 2014 V Okviru Zakona o izenačevanju možnosti invalidov (ZIMI) (https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/100876) sofinancira prilagoditve vozil. Podrobnejša podlaga za uveljavljanje pravice je Pravilnik o tehničnih pripomočkih in prilagoditvi vozila (https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO4342).

Pravico do sofinanciranja prilagoditve vozila imajo gibalno ovirane osebe, ki so državljani Republike Slovenije s stalnim prebivališčem v Republiki Sloveniji ali tujci, ki imajo stalno prebivališče v Republiki Sloveniji, ki lahko uveljavljajo pravice po predpisih, ki urejajo invalidsko ter zdravstveno varstvo in zavarovanje in lahko sami upravljajo samo prilagojeno vozilo (v nadaljnjem besedilu: upravičenec do prilagoditve vozila – voznik) ali sami ne upravljajo vozila, prilagoditev pa je nujno potrebna za vstopanje in varno vožnjo (v nadaljnjem besedilu: upravičenec do prilagoditve vozila – sopotnik).

Vlogo za sofinanciranje prilagoditve upravičenci podajo na upravni enoti. Vloga mora vsebovati:

  • ime in priimek vlagatelja, EMŠO, naslov prebivališča,
  • navedbo o invalidnosti ali telesni okvari,
  • navedbo o priznanem statusu invalida po predpisih, ki ureja družbeno varstvo duševno in telesno prizadetih oseb, če vlagatelj status ima,
  • navedbo o veljavnem vozniškem dovoljenju z vpisanimi potrebnimi prilagoditvami vozila oziroma veljavno zdravniško spričevalo o sposobnosti za vožnjo z vpisanimi potrebnimi prilagoditvami vozila, če uveljavlja prilagoditev kot voznik,
  • navedbo o prejemanju denarne socialne pomoči, če jo ob vložitvi vloge prejema,
  • naziv prilagoditve vozila, ki jo želi uveljavljati,
  • podatke o vozilu, za katero se uveljavlja pravica do prilagoditve (znamka vozila, identifikacijska številka avtomobila – številka šasije,) ali izjavo, da želi nabaviti novo prilagojeno vozilo (v tem primeru mora vlagatelj identifikacijsko številko avtomobila dostaviti izvedencu), in
  • datum vložitve in podpis vlagatelja ali zakonitega zastopnika.

Upravna enota izbere ustreznega izvedenca in ga zaprosi za izdelavo načrta prilagoditve vozila. Enostavne načrte prilagoditve vozil (skupna vrednost 1000 EUR) pripravi izvedenec posameznik. Za zahtevnejše prilagoditve (skupna vrednost nad 1000 EUR) načrt pripravi multidisciplinarna skupina strokovnjakov iz URI Soča. Multidisciplinarno skupino sestavljajo zdravnik specialist, delovni terapevt in inženir ortotike in protetike ali ortopedski tehnik s specialnimi znanji iz prilagoditev vozil.

Izdelan načrt izvedenci pošljejo na upravno enoto, ki odloči o pravici do prilagoditve. V primeru pozitivne odločitve upravičencu upravna enota pošlje vrednotnice. Z izdelanim načrtom in vrednotnicami se oglasite pri izbranemu izvajalcu prilagoditve vozila, ki prilagoditev izvede. Lahko izberete tudi več različnih izvajalcev. Ko je prilagoditev izvedena se dogovorite za preverjanje izvedbe prilagoditve v ambulanti URI Soča. Izvedenci preverijo ali so bile narejene predvidene prilagoditve. V primeru ustreznosti izvedenci potrdijo vrednotnice. Prilagojeno vozilo je potrebno po zaključenem postopku še homologizirati. O postopku homologizacije vozila se dogovorite z izvajalcem prilagoditve.

Možne prilagoditve vozil so naslednje:

Prilagoditve za voznika:

  • prilagoditve za vožnjo vozila
  • prilagoditve za vstopanje v vozilo in iz njega
  • prilagoditve za spravilo pripomočkov

Prilagoditve za sopotnika

  • prilagoditve za ustrezno namestitev med vožnjo v vozilu
  • prilagoditve za vstopanje in izstopanje iz vozila
  • Prilagoditve vozil za vožnjo avtomobila
     
  • Prilagoditve za vstopanje v avtomobil in iz njega 
     
  • Prilagoditve za spravilo pripomočkov

Namenjene so voznikom s fizičnimi omejitvami, ki ne morejo upravljati vozila na običajni način. Na voljo so številne možnosti prilagoditev vozila, ki omogočajo nadomestitev ali prilagoditev standardnih upravljalnih sistemov. Težave, s katerimi se vozniki z zmanjšanimi zmožnostmi najpogosteje srečujejo so upravljanje nožnih komand (sklopka, zavora, plin), upravljanje volana in obvolanskih ročic ali stikal, vstavljanje ključa in zaganjanje avtomobila ter uporaba senčnikov. Prilagoditve iz te skupine omogočajo voznikom z različnimi vrstami telesnih omejitev, da samostojno upravljajo vozilo na varen in udoben način.

Prilagoditve pri težavah s spodnjima udoma

Ročno upravljanje plina in zavore

Te prilagoditve so primerne za voznike s hudo parezo ali odsotnostjo spodnjih udov, ki ne morejo uporabljati stopalke za plin in zavoro. Voznik upravlja te funkcije z rokami. Možnih je nekaj različnih variant. To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 2.

Ročno upravljanje sklopke

Ta prilagoditev je primerna za voznike, ki zaradi hude ohromelosti ali odsotnosti levega spodnjega uda ne morejo uporabljati sklopke. Ročno upravljanje sklopke omogoča enostavno uporabo sklopke z roko, namesto z nogo. Ker sistem ni najbolj enostaven za uporabo, namesto njega raje priporočamo uporabo avtomobila s samodejnim menjalnikom.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 3.

Samodejna sklopka (elektronski sistem)

Ta prilagoditev je primerna za voznike, ki zaradi hude ohromelosti ali odsotnosti levega spodnjega uda ne morejo uporabljati običajne sklopke, hkrati pa imajo omejeno gibljivost obeh zgornjih udov, ki onemogoča soročno vožnjo.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 5.

Paralelna stopalka za plin na levi strani od zavore

Je namenjena voznikom s hudo ohromelostjo ali odsotnostjo desnega spodnjega uda. Voznik tako z levim spodnjim udom upravlja plin in zavoro. Poleg te prilagoditve mora biti vozilo opremljeno tudi s samodejnim menjalnikom.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 7.

Podaljšanje nožnih stopalk 

Podaljšanje stopalk je namenjeno voznikom, ki imajo krajše noge. Omogočajo lažje upravljanje stopalk.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 8.

Dvignjen pod vozila za podporo peti

Namenjen je voznikom s hudo parezo spodnjih udov pretežno proksimalno, tako da voznik ob upravljanju stopalk ne more dvigniti spodnjega uda, temveč upravlja stopalke le z gibi 
v stopalu.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 9.

Prilagoditev stopalk zavore in plina

Omogoča voznikom z deformacijami spodnjih udov, da lahko ustrezno upravljajo pedalke za plin in zavoro, kadar tega s standardnimi ne morejo.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 10.

Varovalo – pregrada za zaščito stopalk za zavoro, plin, sklopko

Varovalo je potrebno v primeru krčev mišic spodnjih udov, uporabe proteze oziroma ortoze, pri čemer obstaja nevarnost, da bi prišlo do nekontrolirane aktivacije katere od stopalk. Pri tem voznik vozilo upravlja z ročnimi komandami.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 47.

Prilagoditve pri težavah z zgornjima udoma

Ročna zavora na levi strani

Namenjena je voznikom s hudo ohromelostjo oziroma odsotnostjo desnega zgornjega uda in zadostno funkcijsko sposobnostjo levega zgornjega uda. Ročna zavora je nameščena na levi strani volana in omogoča enostavno upravljanje ročne zavore z levico.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 6.

Krogla ali vilice na volanu

Namenjene so voznikom z omejeno gibljivostjo ali močjo v zgornjih udih. Omogočajo enostavno upravljanje volana z eno roko. 
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 11

Specialna rokavica za volan

Primerna je za voznike z zmanjšano funkcionalnostjo zgornjih udov, ker omogoča boljši oprijem in s tem lažje in zanesljivejše obračanje volana. 
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 12.

Prilagoditev menjalne ročice

Namenjena je voznikom z omejeno funkcijo zgornjih udov, ki onemogoča uporabo standardne menjalne ročice. Taka prilagoditev nato omogoča uporabo menjalne ročice. Alternativa tej prilagoditvi je samodejni menjalnik.
To prilagoditev po ZIMI lahko uveljavljate pod šifro PV 13.

Premostitev obvolanskih ročic

Pride v poštev kadar voznik zaradi hude ohromelosti ali odsotnosti enega zgornjega uda ne more uporabljati obvolanskih ročic ali stikal. Ročice in stikala voznik upravlja s preostalim zgornjim udom.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 14.

Elektronsko upravljanje luči in smernikov

Namenjena je voznikom, ki imajo tako slabo funkcijo zgornjih udov ali so celo brez zgornjega uda in sploh ne morejo uporabljati obvolanskih ročic in stikal. S to funkcijo tako na drugačen način z zgornjima udoma aktivirajo luči, smernike in brisalce. 
To prilagoditev po ZIMI lahko uveljavljate pod šifro PV 15.

Vklop smernikov z nogo

Ta prilagoditev je primerna za voznike, ki z zgornjima udoma na noben način ne morejo vklapljati smernikov , luči in drugih funkcij. To lahko storijo s spodnjima udoma. 
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 16.

Brezkontaktni zagon vozila 

Kadar voznik zaradi slabe funkcije zgornjih udov ne more uporabljati avtomobilskega ključa imamo možnost brezkontaktnega zagona vozila.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 17.

Elektronsko upravljanje ročne zavore

Elektronsko upravljanje ročne zavore omogoča enostavno uporabo ročne zavore brez potrebe po fizičnem naporu zgornjih udov. Namenjeno je voznikom, ki zaradi slabe funkcije zgornjih udov ne morejo uporabljati standardne ali prilagojene ročne zavore.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 18 kadar je potrebna prilagoditev osebnega avtomobila, ali pod šifro PV 19, kadar je potrebna prilagoditev kombiniranega vozila

Elektronsko upravljanje zavore in plina

Se uporablja, kadar voznik zaradi hude ohromelosti, odsotnosti ali deformacije obeh zgornjih in spodnjih udov, ne more uporabljati mehanskih vzvodov zavore in plina.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 38.

Predelava hidravličnega mehanizma volana (mehčanje)

Je potrebna v primeru hude pareze obeh zgornjih udov, ki onemogoča zadovoljivo upravljanje – vrtenje standardno podprtega krmilnega sistema; tudi ne ob modifikaciji volana.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 21.

Samodejni menjalnik

Je najpogostejša prilagoditev vozila. Uporablja se pri težavah z zgornjima ali spodnjima udoma. Namenjena voznikom, ki ne morejo uporabljati običajne sklopke (odsotnost ali slaba mišična moč levega spodnjega uda, odsotnost ali slaba mišična moč enega zgornjega uda).
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 41 kadar se izvaja prilagoditev osebnega avtomobila ali pod šifro PV 42, če je potrebno prilagajanje kombiniranega vozila vendar zgolj ob nakupu novega vozila.

Elektronsko upravljanje volana

Ta prilagoditev je namenjena voznikom, ki zaradi slabe funkcije rok ne morejo upravljati klasičnega volana. Voznik tako upravlja smer vozila na drugačne načine. Najpogostejši med njimi je s pomočjo krmilne ročice. Proizvajalci imajo na voljo različne rešitve.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 39.

Prilagoditve pri težavah s spodnjima in zgornjima udoma

Elektronsko upravljanje luči, smernikov, brisalcev, ogledal, hupe preko zaslona na dotik ali preko glasovnega upravljanja

Predelava je namenjena voznikom, ki zaradi zelo hude funkcijske prizadetosti zgornjih in spodnjih udov ter trupa ne morejo uporabljati običajnih ali prilagojenih obvolanskih ročic in stikal. Za upravljanje zgoraj naštetih funkcij vozila je potreben elektronski sistem.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 43. Prilagoditev je možno uveljavljati tudi ob nakupu novega vozila, če proizvajalec vozila to možnost ponuja.

Kompletno elektronsko upravljanje vozila z upravljalsko ročico

Kadar je funkcija zgornjih udov pri vozniku tako hudo omejena, da ne more upravljati niti volana in niti stopalk, je potrebno poseči po kompletnem elektronskem upravljanju vozila. Proizvajalci imajo na voljo različne rešitve, ki jih po potrebi individualno prilagajajo.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 40.

Dodatna ogledala

So primerna v primeru omejene gibljivost hrbtenice, odsotnosti vida na enem očesu in podobno, ko voznik ne more ustrezno nadzorovati okolice vozila.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 53.

Parkirni senzorji

Se uporabljajo vedno pogosteje. Potrebno so v primeru zelo omejene gibljivost voznika - invalida, ki ga ovira pri parkiranju vozila. Najenostavnejše različice vsebujejo zgolj senzorje, zahtevnejše pa tudi sistem s kamero.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 54 le ob nakupu novega vozila.

Elektronsko upravljanje senčnika

Je primerno za voznike, ki imajo težave z zgornjima udoma, zaradi katerih ne morejo uporabljati senčnika.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 44.

Mehanska prilagoditev sedeža

Prilagoditev je namenjena osebam, ki jim telesne deformacije onemogočajo ustrezno sedenje na standardnem avtomobilskem sedežu.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 24.

Prilagoditev vozila za vožnjo z invalidskega vozička

Ob močno zmanjšani funkcijski sposobnosti zgornjih in spodnjih udov ter trupa, ki onemogoča presedanje z vozička na avtomobilski sedež, je voznik prisiljen vozilo upravljati iz invalidskega vozička. Sistem omogoča, da med vožnjo invalidski voziček ostane na enem mestu. Voznik vstopa v vozilo in izstopa iz njega na invalidskem vozičku.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 22.

Dodatni akumulator in zunanji polnilec za akumulator

Je potreben v primeru upravljanja vozila preko elektronske upravljalne ročice – ročic.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 46.

Na razpolago je več različnih rešitev, ki vam kot vozniku olajšajo vstopanje v vozilo. Glede na vaše funkcionalno stanje vam jih bodo predlagali ob izdelavi načrta za predelavo vozil v ambulanti za predelavo vozil.

Prenosna deska za premeščanje

Po njej se samostojno ali s pomočjo pomaknete z invalidskega vozička na vozniški sedež. Prenosna deska ni uvrščena med sofinancirane prilagoditve vozila.

Zložljiva klopca ob strani avtomobilskega sedeža

Pomaga vam premostiti razdaljo med invalidskim vozičkom in avtomobilskim sedežem. Glede na izvedbo je med vožnjo nameščena ob avtomobilskem sedežu, lahko pa se tudi sname.

Klopca je lahko mehanska ali električna, pri čemer se električno nastavlja višina klopce. Med vožnjo je klopca zložena ob sedežu vozila.

Mehansko klopco lahko uveljavljate po ZIMI pod šifro PV 48, električno različico pa pod šifro PV 49.

Dvižni in vrtljiv sedež

Sedež se vgradi namesto sedeža vašega vozila. Zavrti se in pomakne iz vozila ter spusti na višino sedišča vašega invalidskega vozička. Ko se voznik presede, ga jo s pomočjo elektromotorjev dvigne in lahko tudi zavrti v vozilo.

Klančina

Klančino uporabljamo za vstopanje v vozilo in izstopanje iz njega. Klančina je nameščena in zložena v vozilu. Klančina je različno dolga. Dolžina je odvisna od višine vstopa v vozilo, saj ne sme imeti prevelikega naklona. Namenjena je osebi, ki med vožnjo vozila sedi na svojem invalidskem vozičku, po klančini pa se pripelje v in odpelje iz vozila. Obstajajo ročne, hidravlične in elektronske različice. Ročno različico mora pred uporabo pomočnik fizično razstaviti in pripraviti pri zadnjih vratih vozila. Elektronske različice lahko s pomočjo daljinskega upravljalca uporablja voznik sam. 

To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 30, kadar gre za ročno klančino, pod šifro PV 31 kadar gre za klančino z elektronskim upravljanjem in PV 32 kadar gre za električno ali hidravlično dvigalo nameščeno v kombinirano vozilo.

 

Zložljive prenosne rampe

So namenjene za spravilo pripomočka za premikanje. Voznik se mora za vožnjo v vozilu presesti na avtomobilski sedež.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 29 v primeru, da ste električni skuter ali voziček na elektromotorni pogon prejeli v breme ZZZS.


 
Sistem za spravilo vozička v vozilo

Je primeren za uporabnika, ki mu mišična moč udov in trupa onemogoča samostojno spravilo vozička na ročni pogon v vozilo. Voznik se ob tem samostojno presede v vozilo. Možni sistemi spravila vozička na ročni pogon so: na streho, čez stranska vrata ali čez prtljažni prostor.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 33.


 
Samodejno odpiranje vrat

Vrata se odpira z daljinskim upravljalcem ali s približanjem vozilu. Prilagoditev je primerna, ko voznik zaradi fizične oviranosti ne zmore samostojno odpreti vrat vozila na običajen način.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 23.


 
Drsna zadnja stranska vrata

Ob uporabi drsnih zadnjih stranskih vrat je spravilo vozička v vozilo lažje. Poleg tega je možno tudi upravljanje z daljinskim upravljalcem.
Te prilagoditve zaenkrat ni možno uveljavljati po ZIMI.

Kadar sopotnik ne more priti v avtomobil ali iz njega samostojno ali kadar se ne more v vozilu voziti na običajnih avtomobilskih sedežih so potrebne prilagoditve vozila za sopotnika.

Prilagoditve za ustrezno namestitev med vožnjo v vozilu

Prilagoditve za vstopanje in izstopanje iz vozila

Ustrezna in varna namestitev v vozilo je z vidika varnosti izjemno pomembna. Varnost v vozilu je ob neljubih dogodkih (naglem zaviranju, prometni nesreči) ključna, da preprečimo kakršnekoli druge poškodbe. Obstaja več različnih rešitev, pri izdelavi načrta bomo iskali najcenejšo funkcionalno ustrezno rešitev.

V nekaterih primerih je potrebno poseči po kombinaciji več različnih prilagoditev, da dosežemo ustrezno namestitev.

Dodatni montažni sedež 

Prilagoditev se opravi v primeru, da v vozilu vozite osebo na invalidskem vozičku, ki ima hudo obliko invalidnosti in tudi med vožnjo potrebuje stalno prisotnost spremljevalca. Takrat je v vozilo ob invalidski voziček možno namestiti dodatni montažni sedež. Ta spremljevalcu omogoči varno sedenje ob osebi, ki potrebuje njegovo pomoč in nadzor.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 50.

Prilagoditev varnostnega pasu

Namenjena je osebam, ki se v vozilu vozijo kot sopotnik na avtomobilskem sedežu ali na invalidskem vozičku. Obstoječi varnostni pas jim, zaradi hudih telesnih deformacij, hude pareze ali paralize mišic trupa, spastičnosti, nehotenih gibov ali nemira, oziroma spremenjenega položaja telesa med vožnjo, ne omogoča zadostne varnosti in ustrezne pritrditve. Ta prilagoditev lahko pride v poštev pri osebah z intelektualnimi okvarami, ki se med vožnjo v vozilu izmotavajo izpod pasov ali odpirajo sponke pasov.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 25.

Prilagoditev naslona za glavo in hrbtnega naslona

Sta namenjeni osebam, ki se v vozilu vozijo kot sopotniki in je pri njih prisotna huda ohromelost mišic vratu in trupa, spastičnost, nehoteni gibi ali nemir. Prilagoditev jim zagotavlja varen položaj glave med vožnjo, česar standardni naslon za glavo ne bi omogočal. Omenjeni prilagoditvi prideta v poštev tudi, kadar invalidski voziček, na katerem oseba sedi med vožnjo v vozilu nima ustreznega naslona za glavo ali hrbtnega naslona.
Prilagoditev naslona za glavo lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 26.

Vgradnja letev  in varnostni pasovi za vpenjanje vozička.

je potrebna, kadar se sopotnik v vozilu prevaža na invalidskem vozičku. Vgradne letve omogočajo namestitev varnostnih pasov za pritrditev invalidskega vozička. Skupaj z letvami je tako obvezno vgraditi tudi varnostne pasove za pritrditev vozička. Varnostni pasovi omogočajo pritrditev invalidskega vozička. Tako invalidski voziček v primeru naglega zaviranja ali prometne nesreče ostane pritrjen na mestu.

Vgradne letve lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 35, varnostne pasove za prilagoditev vozička pa pod šifro PV 36.


 
Avtosedež

Prilagoditev je namenjena osebam z različnimi telesnimi deformacijami, zaradi katerih ne morejo ustrezno sedeti v običajnem avtosedežu. S prilagojenim avtosedežem dosežemo ustrezno podporo telesu pri sedenju in s tem ustrezno sedenje osebe med vožnjo v vozilu. Avtosedeže običajno povezujemo z otroki. Vendar nekateri tudi kot mladostniki ali odrasle osebe ne dosežejo ustreznega sedenja. Na tržišču so na voljo tudi za take primere. S temi avtosedeži na žalost ni mogoče preprečiti neustreznega sedenja, težav zaradi nemira ali odpiranja sponka pasov pri osebah z intelektualnimi težavami. V teh primerih je možno poseči zgolj prilagoditvah varnostnih pasov.

Pri izbiri avtosedeža se lahko starši ali skrbniki odločajo tudi ali se bodo dodatno imeli možnost vrtljivosti ali naklona sedeža ter mizico ali oporo za noge. Za uporabo sedeža je v vozilu obvezen ISOFIX sistem.

Prilagoditev avtosedež lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 51. Cenovni standard se v teh primerih razlikuje za uporabnike večje/manjše od 140 cm in težje/lažje od 40 kg.

Na razpolago je več različnih rešitev, ki vam kot sopotniku olajšajo vstopanje v vozilo. Glede na vaše funkcionalno stanje vam jih bodo predlagali ob izdelavi načrta za predelavo vozil v ambulanti za prilagoditve vozil.

Prenosna deska za premeščanje

Po njej se samostojno ali s pomočjo pomaknete z invalidskega vozička na vozniški sedež. Prenosna deska ni uvrščena med sofinancirane prilagoditve vozila.


 
Zložljiva klopca ob strani avtomobilskega sedeža

Pomaga vam premostiti razdaljo med invalidskim vozičkom in avtomobilskim sedežem. Glede na izvedbo je med vožnjo nameščena ob avtomobilskem sedežu, lahko pa se tudi sname. Klopca je lahko mehanska ali električna, pri čemer se električno nastavlja višina klopce. Med vožnjo je klopca zložena ob sedežu vozila.
Mehansko klopco lahko uveljavljate po ZIMI pod šifro PV 48, električno različico pa pod šifro PV 49.

Dvigalo za dvig osebe na sedež

Dvigalo se namesti ob ali na podboj avtomobilskih vrat in s podaljški seže do osebe na invalidskem vozičku. S pomočjo vreče, ki se jo namesti pod osebo se z električnim upravljanjem izvede prestavljanje osebe na avtomobilski sedež.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 34.


  
Dvižni in vrtljiv sedež

Sedež se vgradi na mesto sedeža vašega vozila. Zavrti se in pomakne iz vozila ter spusti na višino sedišča vašega invalidskega vozička. Ko se oseba presede jo s pomočjo elektromotorjev dvigne in lahko tudi zavrti v vozilo, na mesto sovoznikovega sedeža ali namesto enega izmed ostalih sedežev, ki je v vozilu ob vratih. Obstajajo tudi različice, ko sedež lahko postane tudi invalidski voziček. Te prilagoditve ni možno namestiti v vse avtomobile. Zato je še posebej pomembno, da se pogovorite z izvajalcem prilagoditve. Zelo verjetno bo potrebno zamenjati celoten sedež. To pomeni, da se bo razlikoval od drugih sedežev v avtomobilu.

Klančina

Klančino uporabljamo za vstopanje v vozilo in izstopanje iz njega. Klančina je nameščena in zložena v vozilu. Klančina je različno dolga. Dolžina je odvisna od višine vstopa v vozilo, saj ne sme imeti prevelikega naklona. Namenjena je osebi, ki med vožnjo vozila sedi na svojem invalidskem vozičku, po klančini pa se pripelje v in odpelje iz vozila. Obstajajo ročne, hidravlične in elektronske različice. Ročno različico mora pred uporabo pomočnik fizično razstaviti in pripraviti pri zadnjih vratih vozila. Elektronske različice se upravlja s pritiskom na stikala ali z daljinskim upravljalnikom.

To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 30, kadar gre za ročno klančino, pod šifro PV 31 kadar gre za klančino z elektronskim upravljanjem in PV 32 kadar gre za električno ali hidravlično dvigalo nameščeno v kombinirano vozilo.


 
Poglobitev poda za dosego večje notranje višine

Izvede se, ko je notranjost vozila prenizka, da bi voznik lahko vstopil in med vožnjo sedel na svojem IV. Za tako predelavo so primerna samo nekatera vozila.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 28.


 
Povišana streha avtomobila za doseganje večje višine notranjosti vozila

Izvede se, ko je notranjost vozila prenizka. Oseba med vožnjo sedi na svojem IV. Za tako predelavo so primerna samo nekatera vozila.
To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 52 ob nakupu novega avtomobila.


 
Dodatna stopnica pod vozilom

Zmanjša potrebno višino dvigovanja nog ob vstopanju v vozilo. Primerna je za kombinirana in druga višja vozila. 
Te prilagoditve ni možno uveljavljati po ZIMI, sofinancirati jo morate sami.


 
Zložljive prenosne rampe.

Uporabljamo jih, kadar sovoznik za premikanje uporablja težji voziček ali električni skuter, v avtomobilu pa se vozi na običajnem avtomobilskem avtosedežu. Z njimi premostimo višinsko razliko med tlemi in prtljažnim prostorom. Nastavimo jih na rob prtljažnega prostora in po njih zapeljemo težji voziček ali skuter v vozilo. Namenjene so za nalaganje samega pripomočka brez uporabnika na njem. Po uporabi jih zložimo in spravimo v vozilo.

To prilagoditev lahko po ZIMI uveljavljate pod šifro PV 29 v primeru, da ima upravičenec v breme ZZZS predpisan voziček na elektromotorni pogon ali električni skuter.